Turneringsregler

Kongespil


4 deltagere pr. hold/kamp

  1. Holdet stiller sig bag ved sine respektive kubber/bønner.
  2. Start holdet findes ved kast mod Kongen. Det hold, der placerer en kastepind nærmest Kongen uden at Kongen væltes, starter.
    I tilfælde af at kongen væltes, har man tabt.
  3. Holdene fordeler de 6 kastepinde i mellem sig. Spillet kan begynde!
  4. Alle kast skal være underhåndskast, hvor der holdes for enden af kastepinden (vertikalt). Såkaldt "helikopterkast" er forbudt.
  5. Hold A skal fra sin kubb / basislinje vælte hold B´s kubber med kastepindene.
  6. Det er nu hold B´s tur til at kaste pindene.
    Inden de gør det, skal holdet fra basislinje kaste de kubber, som hold A har væltet, over på hold A´s felt. De rejses der hvor de lander, i valgfri retning. Bliver kastet for langt dvs. havner kubben i hold B´s felteller uden for banen, gøres kastet om. Hvis andet forsøg også mislykkes placereskubben efter hold A´s ønske, i hold A´s felt, dog aldrig tættere på kongen end en kastepinds længde.
    Hold B kaster nu pindene og skal i første omgang vælte kubbene ude i hold A´s felt.• Væltes en kubb på basislinjen før kubbene ude i feltet, rejses den igen.
  7. Hold A kaster de væltede kubber tilbage på samme måde som beskrevet under pkt. 5.3. Hvis der stadig er stående kubber tilbage i hold A´s felt, flyttes basislinien frem til den forreste kubb. Hold A får altså lov til at kaste sine pinde fra denne nye basislinie. På denne måde går spillet frem og tilbage, indtil at et af holdene har væltet alle kubbene på  modstandernes bane. Kongen væltes til sidst.
  8. Når Kongen skal væltes, skal der kastes fra den oprindelige basislinje.
  9. Vær opmærksom på at man, for at vinde, skal vælte Kongen.
    Hvis man har væltet alle kubberne, men ikke vælter Kongen, eller man ikke har flere pinde tilbage til at vælte Kongen med, har man tabt.
    Man har også tabt, hvis man under spillets gang rammer og vælter Kongen i utide.
  10. Hver kamp spilles på tid, så man kan derfor risikere en kamp ikke afsluttes på almindelig vis.
    Her vil der blive talt point, og følgende regler gælder:
    1 point pr væltet kubb.
  11. Uafgjort kamp afgøres ved at kaste mod kongen. Det hold der kommer tættest uden at vælte kongen - vinder.
  12. Afsluttes en kamp på almindelig vis, før tiden er udløbet, er denne kamp færdig. Der spilles altså ingen ekstra kampe.
  13. Alle kast skal være underhåndskast, hvor der holdes for enden af kastepinden (vertikalt). Såkaldt "helikopterkast" er forbudt.
ZBC Selandia, Bredahlsgade 1B, 4200 Slagelse
Drevet af Webnode
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang